.

I made this widget at MyFlashFetish.com.
"sebaik-baik wanita ialah apabila diberi sesuatu ia bersyukur dan apabila tidak diberi apa-apa ia berdiam.. Yang menyenangkan hatimu bila melihatnya..dan mematuhimu bila disuruhnya"

Tuesday 14 June 2011

Enta Bila Lagi?

"Arief, ana banyak baca kisah nikmatnya berpacaran selepas nikah, malah nta pun selalu aje guna ayat tu kalau melihat orang tgh bercouple kan? ye, ana akui. tp seumur hidup ana, setakat ini ana hanya membaca kisah di dalam buku sahaja, ntah bilalah pula ana sendiri dapat dengar dari mulut kenalan sendiri berdasarkan pengalamannya bercinta selepas nikah? hehe.. mana tahu nta ke org pertama yg bakal bercerita dekat ana nanti?" rakanku memulakan perbualan sewaktu diriku sedang sibuk melayan laman sesawang mencari sedikit maklumat(kononnya.. tp facebook aje) memang tersentap seketika dengan ayat dari sahabatku sebentar tadi.

"erm? apa dia akh? ana xdengar la? nta nak dengar kisah ana? haha.. silap2 nta yg citer kisah nta dekat ana dulu kot? ana lama lagi la. bnyk benda kena buat. erm, kalau nta nak dengar kisah pahlawan Tariq b Ziyad, Sultan Muhammad Al Fateh, ha.. itu ana boleh ceritakan" aku agak malas melayannya kali ini kerana agak sibuk pada waktu itu. mungkin harapan jawapanku sebentar tadi bakal mematikan perbualan pada kali ini.

" eleh.. nta ingat ana xtahu? nta xpndai sembunyikan perasaan nta.. dalam blog nta tu kenapa bnyk post pasal cinta? angau sangat ye?" aku diuji lagi.. hurm.. kali ini aku terus melayannya dan menutup komputer ribaku..

"Syeikh, ana buat mcm tu untuk peringatan buat ana. supaya ana akan memilih bakal isteri yang sebegitu. pada masa yang sama, ana hendak berkongsi dengan muslimat di luar sana. bukan apa pun. maaflah. ana sebenarnya hendak jaga betul2 hubungan ana dengan muslimat. tp xtahulah, kalau ad urusan kerja aj, mesti kena berurusan dengan mereka. tgk kerja kali ini, ana seorang sahaja lelaki syeikh, yg lain muslimat. mmg ana betul2 kena jaga batas" aku terangkan satu persatu.. agak menyimpang disitu jawapan. tp aku harap ianya tidak disedari oleh sahabatku ini bahawa aku cuba untuk mengelak..

" ye ana faham. xpelah kalau nta rasa mcm tu. ana just doakan nta berjayalah. semoga bnyk lagi post kisah sebegini.. ana suka baca.. ringkas, tp mendalam. org yg mcm 'biasa2' pun boleh faham n amik apa yg nak disampaikan. baguslah.. cuma ana nak cakap, kalau sudah berkenan, istikharah dahulu.. setelah itu, jangan lupa solat hajat.. mana tahu, doa diperkenan, maka ia akan menjadi jodoh kita? namun syeikh, kena jaga batas. semakin kita hendak mengikat sesuatu hubungan, lebih bnyk dugaan yg datang. harap nta sabar menghadapi dugaannya.. jgn cepat mengalah, dan yg paling penting, kena pandai membawa diri dan jangan sampai membawa fitnah kepada agama" MasyaAllah.. nasihat yg cukup bermakna buat masa ini. yg mmg diperlukan pada waktu ini.. aku berdiamkan diri seketika.. terfikir juga.. kenapa dengan diriku ini? semakin ramai yang berbicara soal sebegini.. hurm.. aku hanya mengiyakan. malas hendak melayan atau membantah..risau tergendala kerjaku nanti..ehehe.. ak lantas melihat kembali ke arah diriku ini.. sudah bersediakah diri ini? mmg usiaku baru mencecah 21 tahun. xkan hendak kahwin tahun ni, baru sibuk nak mencari ilmu? aku sudah mula berfikir.. Aku perlu lakukan sesuatu..

Aku hanyalah manusia yang lemah..
Namun itu tidak bermakna aku cepat mengalah..
Perjuangan ini merupakan satu lumrah..
Menjadikan diriku ini insan yg tabah..

Lumrah manusia mesti ditemani..
Semoga ianya merupakan pejuang disisi..
Yang x gentar berada di sayap kiri
Sering bersama sehidup semati..

Doa disusun memohon Rahmat..
Semoga dipertemu insan yang Thabat..
Bakal menjadi tulang yg kuat..
kasih diberi beserta taat..


1 comment: